سلام

 دوست عزیزم آقا رضا سوال کرده ((من سه ماهه یک جفت عروس هلندی رو از یک مغازه دار خریدم به قول آقای مغازه دار اونا جفت آماده بودن اما هیچ خبری از جفت گیری و تخم نیست چکار کنم تا جفت گیری کنند و تخم بگذارند .)) .

این دو خط سوال می تونه دویست صفحه پاسخ داشته باشه ولی من بصورت تیتری فقط به یک قسمت از این سوال در این قسمت پاسخ می دهم : ((چرا  عروس هلندی هام جفت نمی شوند ؟؟ ))

1-   در بسیاری از مواقع پرنده فروش ها به افراد مبتدی یک جفت جوجه را به جای یک جفت بالغ آماده می فروشند که این جوجه ها باید حداقل شش ماه تا یک  سال زمان بگذرد تا تولک های جوجگی و .... را پشت سر بگذارند تا در ادامه شاید جفت شوند .

2-   ممکن است جنسیت پرنده های شما یکی باشد ، دو تا نر یا دو تا ماده ، پرنده فروشان بسیاری را دیده ام که واقعا بلد نیستند  جنسیت پرنده را تعیین نمایند و فقط به قصد فروش پرنده را مدت کمی نگه داشته و با قسم و آیه می گویند که این پرنده ها جفتند ، تخم گذاشته اند و ... یا اینکه جنسیت را می دانند و نمی گویند .

3-   همیشه این احتمال  را بدهید که پرنده ها ، همدیگر را برای جفت شدن به دلایل مختلف ( داشتن یک جفت که هنوز صدایش را می شنود ، داشتن خاطره ای در ذهن پرنده ، از یک پرنده جنس مخالف که دارای رنگ یا هیکل خاصی بوده ، اختلاف سنی زیاد  پرندگان ، وجود نقاط ضعفی در پرنده که آنها در وجود یکدیگر می بینند و ما نمی دانیم و ... ) نپسندند ، در طبیعت یک پرنده نر برای انکه مورد قبول یک پرنده ماده قرار گیرد با آواز و حرکات موزون و نشان دادن زیبایی پرها و یا درگیری با سایر پرندگان نر یا آوردن غذای مورد علاقه  یا هدیه یک شکار یا نشان دادن لانه مناسب و... خود را در معرض نمایش و دید پرنده ماده قرارداده تا شاید بتواند نظر وی را جلب نماید ، در این شرایط معمولا بهترین پرنده نر با بهترین پرنده ماده جفت شده و جوجه های اصیل و قوی را به دامان طبیعت می فرستند ، ولی در قفس ما ، بزور آنها را جفت می کنیم ، در بهترین حالت پرندگان نر و ماده را در یک قفس بزرگ رها کرده تا همدیگر را انتخاب کنند ، به هر حال انتخاب در این امر ، موضوع مهمی است .

4-   مرحله آماده سازی پرنده ، قبل  از جفت گیری بسیار مهم است ، اگر مرحله آماده سازی ، قبل از جفت گیری خوب انجام شود پرنده ها به احتمال بسیار زیاد جفت خواهند شد ، دوستانی که نمی توانند پرندگان خود را جفت نمایند ، شرایط مناسب را برای این امر فراهم ننموده اند و سراغ تعویض یا فروش پرنده می روند . ( آماده سازی یک پرنده برای جفت شامل همه چیزهایی است که برای نگهداری خوب پرنده باید تهیه نمود ، تغذیه خوب ، واکسن ، دارو و مکمل غذایی با برنامه صحیح ، مراقبت در زمان تولک ، دما و نور مناسب ، حمام ، ظروف آب و غذای مناسب ، چوب نشیمن مناسب ، قفس مناسب و ... ) .

5-   نامناسب بودن محل قفس پرنده ها ، موضوع بسیار مهمی است ، پرنده هایی که قرار است جفت شوند باید در محلی کم تردد و بی سرو صدا قرار گیرند ، در محل های شلوغ احتمال جفت شدن پرنده بسیار کمتر است .

6-    برخی از پرندگان بلد نیستند جفت گیری کنند یا هنوزجوانند و به بلوغ کامل نرسیده اند ، مرور زمان این مشکل ر ا معمولا برطرف می کند ولی عجله افراد مبتدی مانع از آن است که بتوانند این مرحله را طی نمایند ( شروع می کنند به جدا کردن پرنده ، دادن غذا با خصلت  گرم ، دادن داروهای تجویزی پرنده فروشان و ... که در برخی موارد منجر به مرگ پرنده می شود مثل تزریق هورمون  تستسترون به پرنده که متأسفانه این روش غلط ، توسط برخی افراد سودجو  تبلیغ نیز می گردد ) .

7-   نازک بودن و نامناسب بودن چوب نشیمن موضوع مهمی است ، پرنده تعادل ندارد تا بتواند جفت گیری کند .

8-   نقص عضو ، نداشتن ناخن یا انگشت یا نقص پا ، جمع بودن انگشتان ، یا بیماری باز بودن پاها ، در پاهای پرنده نر باعث می گردد پرنده نر نتواند ماده را نگه دارد و جفت گیری ناقص انجام می شود .

9-   خشونت بیش از حد یکی از پرنده ها مخصوصا نر ، می تواند جفت گیری را به تعویق بیندازد ، در این حالت یکی از پرنده ها قصد دارد دیگری را به جفت گیری ، ترغیب کند ولی پس از آنکه عکس العمل دلخواه را نمی بیند ، با خشونت به پرنده مقابل حمله ور شده و این امر می تواند به درگیری های خونین نیز بینجامد ، دراین حالت به درگیری های جزئی توجه نکنید و در مورد درگیری های جدی تر، پرنده ها را از هم جدا کنید و وضعیت جسمی پرنده خشن را با دادن غذا های معتدل و نسبتا خنک ( نه خنک کامل که باعث تولک  نابهنگام پرنده شود ) متعادل و تنظیم نمایید و پرنده ضربه خورده را ، با غذاهای نسبتا گرم  و مکمل های  مناسب  تقویت نمایید ، قفس ها را در جایی نزدیک هم قرار دهید ، تا صدای همدیگر را بشنوند و آمادگی خود را از دست نداده و تولک نروند ، مجددا بعد از ده روز در یک قفس بیندازید به احتمال زیاد برخورد بین آنان مسالمت آمیز و بهتر خواهد شد .

10-تولک بی موقع و نابهنگام یکی از پرندگان می تواند یکی از دلایل عدم تمایل پرنده به جفت گیری باشد البته این امر نیز مقطعی بوده و به مرور زمان برطرف می گردد.

11- مست نبودن پرنده ها و یا یکی از پرنده ها می تواند زمان جفت گیری را به عقب بیندازد .

12- پیر و فرسوده بودن پرنده ها در اثر جوجه کشی های مداوم و مستمر .

مهمترین توصیه ها برای جفت شدن پرنده ها :

1-   عجله نکنید ، صبر و طی شدن زمان لازم برای جفت شدن پرندگان الزامی است در مورد پرنده های جوانی که زود جفت می شوند تخم پوک و نخوابیدن سرتخم ویا نگه نداشتن جوجه ها و .... امری عادی است .

2-   هراقدامی در راستای تقویت و نگهداری بهتر پرنده می تواند یک قدم شما را به لانه پر از جوجه نزدیکتر نماید .

3-   گذاشتن یک لانه مناسب یک محرک قوی برای جفت گیری است .

4-   جوانه گندم وسفیده تخم مرغ دو غذای بسیار مهم برای مست شدن و آماده شدن پرنده قبل از جفتگیری است .

5-   پرنده ها را مدتی از هم دور نگه دارید بگونه ای که فقط صدای هم را بشنوند تا به اوج آمادگی برسند بعد قفس های آنها را با فاصله ای حدود یک متری کنار هم بگذارید  ، زمانی که بادیدن هم یا شنیدن صدای هم بی قراری در رفتار آنها دیده شد ( دو سه روز در این حالت باشند )بهترین زمان برای جفت گیری است ( کسی که سه روز تشنه باشد و ظرف آب را در این سه روزه به او نشان داده  و آب ندهند با کسی که در نزدیکی شیر آب قرار دارد چقدر فرق دارند ، فرد اول ، به محض رسیدن به آب ، یک دل سیر آب می خورد . )

6-    ده روز قبل از جفت انداختن مکمل غذایی آ د ث ای  به هر دو پرنده داده شود تا تخم ها نطفه دار گردند .

7-   تا قبل از اولین تخم گذاری آدث ای بصورت یک روز درمیان درون آب پرنده باشد و به محض اولین نشانه های تخم گذاری این دارو قطع و دیگر داده نشود .

8-   پرنده ها را در یک مکان کم تردد قرار دهید .

9-    از بیرون آوردن پرنده ها خودداری نمایید و اجازه دهید تمام حواس پرنده ها به دیگری باشد .

10-  تمامی اسبا ب بازی ها و وسایل مشابه یا زائد درون قفس را بردارید .

11-  چوب را بگونه ای قرار دهید که برای غذا خوردن ، آب نوشیدن و کلا حرکت کردن در قفس ضرورتا با هم تماس بدنی داشته باشند .

12- به پرنده تان هر سه روز یک بار مولتی ویتامین و مکمل های غذایی مورد تأیید و با آرم معتبر بدهید در صورتی که نیافتید مولتی ویتامین بچه از داروخانه تهیه کنید ، مکمل ها و داروهای پرنده را به حدی در آب محلول کنید که کدر نشود و آب شفافیت خود را حفظ نماید ( هنوز آب باشد ) .

فعلا نکته دیگری به ذهنم نمی رسد بعدا این بخش را مجددا ویرایش خواهم نمود .

 


نظرات شما عزیزان:

حمزه
ساعت22:00---16 مهر 1394

سلام .خسته نباشید جوجه عروس هلندیام بعد یکماه ازلانه اومدن بیرون رفتم لونشونو بردارم دیدم جفت عروسام دوباره تخم کردن الان داخل لانه خیلی کثیفه نیاز به نظافت داره من چیکار کنم لونه رو بردارم تمیزش کنم یانه؟ اگه بردارم میترسم دیگه روی تخم نشینن ؟چیکارکنم.لطفا راهنمایی کنین.ممنون   

فرهادی : 

سلام دوست عزيز،  

نه فعلا دست نزن ،، مشکلی پیش نمی آید ، اگر خواستی اینکار را انجام بدهی با حوصله و دقت و زود انجام بده تا آرامش پرنده هات به هم نریزه



مهدی
ساعت12:55---30 شهريور 1394

سلام جناب فرهادی
یه هفته ای هست که یه جوجه عروس خریدم الان 33 روزه هستش.از دیروز بی میل به غذا شده و به زور بهش غذا میدم مدفوعشم زرد رنگ شده و گرد نیست ولی خودش هنوز دوست داره شیطونی کنه و کسل نیست و پرواز میکنه رو سر و شون ادم میشینه.شهری که هستم دامپزشک مناسب پرنده وجود نداره لطفا کمک کنید    

فرهادی : 

سلام ، قبل از اینکه وضعیت پرندت که به احتمال زیاد دانخور نیست بدتر بشود تماس بگیر .



حمزه
ساعت17:19---22 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی خسته نباشید ازاینکه تند تند مزاحمتون میشم شرمنده یه عرس هلندی شش ماهه که از جوجه های دوره های قبلم بودن خودشم نرهستش الان یه مدتی که فقط مستی میکنه اواز میخونه اصلا یه لحطه ساکت نمیشه هم دادم میزنه یه جورای عصبانی الن یه هفته میشه فقط براش دونه واب میزارم ولی بازم مستی میکنه چیکار کنم لطفا راهنمایم کنین خودشم تنها هستش جفت نداره برم براش ماده بگیرم یا نه اگه براش جفت بگیرماگه ماده بخرم چند ماهه بخرم؟  

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، یک ماده 7 تا 8 ماهه برایش بخر و حتما جفت برایش بگیر به سنش توجه نکن به مستی اش نگاه کن .



حمزه 
ساعت14:17---18 شهريور 1394

سلام.خسته نباشی.جفت عروسم دوتا از جوجه هاش از تخم بیرون اومدن نمیدونم جفت عروسام چیشونه که از صبح تا شب جیغ میکشن یکیش وقتی بیرونه جیغ میکشه بعدا اونیکه میره تو اونیکی میادبیرون جیغ میزنه.دمای اتاقشون هم ۲۸ و۳۰درجه هستش تغذیه هم براشون هرروز یه دونه تخمه مرغ وکاهو ودونه هاش هستن.چیکار کنم.کمکم کنید بعصی وقتها هم هردوتاشون بیرون هستن .جوجه ها هم الان ۴و۲ روزه هستن. 

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

اولا کاهو به جوجه ها و والدینشون نده  دوم جیغ های نامتعارف و بلند  در پرنده ، معانی مثل ترس ، نا امنی ، احساس خطر ، اعلام هشدار به سایر پرنده ها ، وجود مشکل و... است که در کل خوب نیست و با توجه به محیط آنها خود شما باید علت را کشف کنید ، مثلا یک سوسک مرده در لانه ، یا وجود شپشک در لانه و.... ، در کل اگر به جوجه ها خوب غذا می دهند و جوجه ها دارند بزرگ می شوند می توانید فعلا صبر کنید ، ولی برای بلند مدت این مسءله حتما باید بررسی شود .



حمزه
ساعت1:35---3 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی خسته نباسید عروسهای من بعد از یازده روز از جفتگیری تخم کردن الان ۴تاتخم دارن وشاید بازهم تخم کنن میخواستم درباره تغذیه شان در این زمان من را راهنمایی کنید ومن درلانه جفت ماسه بادی ریخته بودم ولی خیلی کم است میتوانم دراین زمانی که تخم دارن دوباره در لانه ماسه بادی بریزم .ممنون

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

1- تاپیک اقدامات مربوط به مقطع زمانی تخم گذاری را در  سایت بخوانید  و اجرا کنید 

2- نیازی نیست تا زمان درآمدن جوجه ها به تخم ها و لانه دست بزنید احتمال دارد پرنده از روی تخم ها بلند شود و تخم ها خراب شوند ، فعلا به لانه دست نزنید .



حمزه
ساعت1:51---18 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی ببخشید مزاحمتون شدم  اقای فرهادی امروز عروسهام دوبار جفتگیری کردن ودرهربارجفتگیری به مدت دو دقیقه طول کشید بنطرتون عروسهام کی تخم میکنند؟اگه دمای اتاق رو به درجه استاندارد برسونم بعد از تخمگذاری اونوقت دیگه مشکلی برای تخمها پیش نمیاد؟ 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

اگر جفت گیری موفق انجام شده باشد و پرنده ماده برای تخم گذاری بدنش آماده باشد بین 7 تا 10 روز باید تخم کنند ، موضوع صرفا دمای اتاق نیست طبیعت هوای تابستان این گونه است که پرنده ها تولک بروند و بدنشان ضعیف گردد و دوباره بازسازی شود تا بتواند  در سال جدید از ابتدای پاییز دوباره برای جفت گیری و تخم گذاشتن آماده گردند ، به هر صورت شما پرنده هایتان جفت گیری نموده اند بنابر این نیازی به نگرانی نیست ، اگر شرایط لازم و آمادگی داشته باشند تخم خواهند گذاشت اگر نه باید تا پاییز صبر کنید .



حمزه
ساعت2:49---16 مرداد 1394

ممنون ازاینکه راهنمایم کردین اقای فرهادی الان سه روزه که لانه رونصب کردم وتمام اقدامات قبل از جفتگیری رو هم انجام میدم از وقتی که لونه رونصب کردم عروس نرم خیلی مستی میکنه داخل لونه هم میرن یکی هم اینکه سر همدیگه رونوازش میکنن فقط نمیدونم که جفتگیری کردن چون میترسم برم پیششون توی اتاق بترسن اینای که گفتم نشانه های خوبی هستن بنطرتون ایا جفت میشن. اقای فرهادی مشکل من فقط اینکه دمای اتاقشون استاندارد نیست درجه اتاق ۳۲یا۳۴ درجه هستش خودشون هم پنجره توی اتاق هستش ولی دما همین قدره چیکار کنم دمای اتاق بیاد پایین. جای دیگه هم ندارم ببرمشون .ممنون

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

1- اقداماتی که اشاره کردید نشانه های خوبی است اما به منزله این که حتما جفت گیری انجام شده نیست ، تمام این اقدامات می تواند انجام شود ولی جفت گیری انجام نشود پس حتما باید جفت گیری انجام شود تا اقدامات شما نتیجه داشته باشد ولی در کل خوب است نگران نباشید .

2- دمای هوای کل کشور زیادی گرم است و بهتر است در این هوا جفت نشوند اگر مقداری گرمای هوا کمتر بشود روند جفت گیری و تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه ها بهتر است پس زیاد نگران نباشید اگر مقداری این جفت گیری و تخم گذاری به عقب بیفتد و دما هم پایین تر بیاید این امر نتیجه بهتری دارد .

3- توی اتاق رفتن شما اشکالی ندارد ولی زیاد به قفس و لانه سر نزنید و در حد متعارف و معمولی برای آب و غذا باید به پرنده سرکشی کرد نه بیشتر .



حمزه
ساعت2:15---13 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی خسته نباشید یه سوالی داشتم من یه جفت عروس هلندی که زیرش تخم وجوجه داشت خریدم بعداز دونخور شدن جوجه ها اونهاروجدا کردم وجفتی رو که خریده بودم توی قفس کوچیک ولونه کوچیک بودن بعدازجداکردن جوجه ها جفتم رو بردم توی قفس بزرگ ولونه استاندارد بعد چند بار جفتگیری کردن اما تخم نذاشتن بعدش من لونه رو برداشتم دیدم که عروس نرم داره پرریزی میکنه الان دقیقا ۱/۵ماه میشه که اصلا نرمستی نمیکنه وپرریزی عروس نرم یه هفته ای میشه که تموم شده اقای فرهادی میخوام بازم تخم بذارن الان من چیکار کنم امروز هم لونه رونصب کردم.لطفا راهنمایم کنین .ممنون.

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

1- لانه را نصب کن و تمامی اقدامات قبل از جفت گیری را بادقت بخوان و اجرا کن .

2- پرنده های شما دوران تولک یا پرریزی را پشت سر می گذارند بنابراین طبیعی است که روی تخم و جوجه نرفته اند .

3- با توجه به اینکه الآن فصل گرما است و حتی اگر تخم و جوجه هم داشته باشند احتمال مرگ جوجه ها بسیار زیاد است فعلا بهتر است برای جوجه دار شدن صبر کنید .

4 - اجازه بدهید پرنده ها در این فصل گرما استراحت کنند با توجه به اینکه قبلا جفت بوده اند نیازی نیست که برای جفت نشدن یا استراحت دادن به پرنده ها لانه را بردارید زیرا پرنده وقتی توان لازم را داشته باشد خودش جفت گیری کامل انجام می دهد و تخم خواهد گذاشت .

5 - تقویت عمومی پرنده بسیار مهم است و این امر را جدی بگیرید 



Navid
ساعت20:53---30 تير 1394

سلام
دوتا عروس هلندی داریم یکی گلباقالی (مرواریدی) ماده و یکی خاکستری نر هرچی عروس نرمون سعی در جفت گیری داره عروس ماده از خودش مقاومت نشون میده الان دو سه ماهه وضعیت همینه. عروس ماده به شدت از ادم میترسه و فرار میکنه عروس نر بر عکسه دست طرفش بره یه تیکه از دستت میره با وجود این خشونت از عروس ماده میترسه و با احتیاط بهش نزدیک میشه و با خشنوت بسیار از طرف عروس هلندی ماده مواجه میشه .
از لحاظ خوراک نر کمتر از ماده میخوره ولی جفتشون خوب غذا میخورن . مشکل از ماده است یا نر
ببخشید سوال به این طولانی پرسیدم خاستم شرح حالشون کامل باشه .

فرهادی:

سلام دوست گرامی، 

چند عکس از نزدیک و از روبرو از قفس ، لانه ، دانه، و محل پرنده ها برای من ایمیل کنید تا ببینم مشکل چیست؟ ایمیل سایت 



حمزه.-از تبریز
ساعت21:39---21 فروردين 1394

با سلام خدمت آقای فرهادی
سینه ماده عروس هلندی رو با دستم لمس کردم
بیشتر استخوان بود.گوشت بود ولی کم بود.
لطفا نظر خودتون رو بفرمایید.
باتشکر

فرهادی :

سلام دوست گرامی تبریزی من ،

من پرنده گلباقالی شما را دیدم ، ضعیف است و این امر می تواند ناشی از تغذیه نامناسب ، محل نگهداری نامناسب ، دمای پایین هوا ، بیماری های مختلف و .... باشد ، برای نامبرده بهترین توصیه های من در این تاپیک ( اقدامات قبل از جفت گیری ) و تغذیعه تقویت در بخش تغذیه است حتما مراعات کنید انشاء ا... بهتر خواهد شد ، یاشاسین رفیق .



مهدی
ساعت23:41---17 فروردين 1394

سلام.من یه جفت عروس دارم یکی زرد ماده و دیگری طوسی نر و حدود ۲۰ روز هستش که من گرفتم و فکر میکنم باهم جفت هستن چون همدیگرو نوازش میکنن و دوم اینکه اگر یکیشون رو جدا کنی خیلی بیقراری میکنن.الان چند روزی هست که ماده یه صدایی شبیه جیر جیر یا قیر قیر در میاره و فضلش هم یه هفته آبکی بود و بعد بشکل لوله ای و خشک و گچی شده خواستم ببینم مشکلی داره یا نه و دیگه اینکه جفت گیری هم بصورت ناقص میکنن و چون خیلی علاقه به تخم گذاشتنشون دارم فکرم رو مشغول کرده راجع به این هم یه توضیحی میدید.ممنونم.

فرهادی :

سلام آقا مهدی ،

1- در مورد اینکه فرمودی چون سر هم دیگه رو نوازش می کنند حتما جفت هستند ، یک جفت معمولا قبل از جفت گیری این رفتار رو از خودشان نشان می دهند و لی لزوما هر دو تا عروس هلندی که این کار رو انجام بده جفت نیست .

2- دو تا عروس  نر یا ماده یا نرو ماده که کنار هم هستند معمولا وقتی یکی رو برداری این رفتاریعنی بی قراری کردن رو نشان می دهند ، پس این رفتار هم به تنهایی نشان دهنده جفت شدن نیست .

3- در مودر مدفوع پرنده تون اگر آبکی یا خشک گچی هست ، روند تغذیه شون رو چک کنید چون هر دو مورد روند طبیعی مدفوع پرنده نیست ، مدفوع پرنده باید سبز زیتونی با کمی سفید روش باشد که با تغییر رژیم غذایی ممکن است رنگش تغییر کند ولی آبکی شدن یعنی اسهال و گچی شدن یعنی یبوست که هر دو حالت روند طبیعی دفع نیست تاپیک تغذیه عروس هلندی رو حتما بخوانید .

4- صدای جیر جیری که اشاره کردی می تواند نشان دهنده مستی ماده باشد که این امر نیز قطعی نیست و باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد .

4- سن و سال پرنده هاتون رو مشخص نرکردید ، از کجا گرفتید ، آیا از فردی که گرفتید گفته جفت هستند یا خودتون جفت گیری پرنده ها رو دیدید ، لونه برای اونها گذاشتید و .... این موارد باید مشخص باشد ، بهتر است عکسهایی از روبرو و نزدیک از پرنده های خود برای من بفرستید تا با دید بهتری نظر بدهم .



عباس
ساعت4:52---20 دی 1393

سلام
عروس هلندی ماده ای دارم جوجه هم ازش گرفتم اما الان که جفتش رفته با هیچ نری جفت نمی گیره.
یه ماده ی دیگه هم دارم اونم با هیچ نری جفت نمی گیره تخم میزاره اما جفت نمی گیره.
نر آماده هم تا دلت بخواد دارم این همه که اینا مستی میکنن ماده ها هیچ واکنشی نشون نمیدن.
ممنون میشم راهنمایی کنین.

فرهادی :

سلام عباس آقای عزیز

سوالتون خیلی کلیه یعنی میشه براش از کل تاپیک های جفت گیری داخل سایت مطلب گذاشت و پیشنهاد می کنم اون مطالب رو با دقت بخونید 

1_ چند تا عکس از پرنده هات و قفس جفت پرنده هات برام بفرست 

2_ برای مدتی نرها و ماده ها رو جدا کنید و بیست روز تقویت کنید با توتال قناری و مودا قناری و نکتون اس و نکتون ام آ  اس ، با هر کدوم تونستید فقط تقویت بشند جوانه گندم ، تخم مرغ ، کافشه ، گشنیز و جعفری با ساقه و،،،، دمای گرم خونه و محل مناسب قفس و چوب نشیمن و لانه و،،،

3_ بعد با یک انتخاب خوب و دقیق دوتا دو تا پیش هم بیندازید و تا 15 روز کاری به آنها نداشته باشید اگر جفت نشدن و ....اطلاع بدهید تا موضوع را دقیق تر  بررسی کنیم .

4_ درحد این سوال کلی بیشتر از این نمی توان گفت باید ریز تر وضعیت پرنده ها را توضیح دهید  سن و سال و بار چندم جفت گیری ، سابقه بیماری ، هیکل پرنده ها و،،،،



پویان
ساعت11:21---14 مهر 1393

واقعا خدماتی که به رایگان برای مردم انجام میدهید جای تحسین وقدردانی دارد که هنوز انسان هایی هستند مثل شما

فرهاد :

          سلام دوست بسیار عزیز و گرامی ام آقا پویان ، با این تعریفتان مرا شرمنده لطف خود نمودید ، اگر در این زمینه دستی بر آتش دارید لطف کنید و با ارسال تجربیات خود ، این سایت را پربار تر نمایید باز هم ممنون و متشکر از حضورتان دراین سایت .

 



کاظم
ساعت22:01---10 شهريور 1393

سلام...از توضیحاتی که داده بودید استفاده بردم...ممنون
اما یه مشکلی که دارم اینه که عروس ماده کاملا مست و آماده شده حتی میره پیش جفت نر سرش و پایین میاره که جفتش سرش و بخارونه...اما جفت نر اصلا تحویلش نمی گیره و پرخاش می کنه...یه جورایی ردش می کنه...اگه ممکنه راهنماییم کن و بگو چی کار کنم تا جفت نر مست و آماده بشه؟

فرهاد :

ممنون از حضورتون دراین سایت ، لطفا چند عکس از پرنده هاتون از زوایای مختلف مخصوصا از روبرو  از طریق وایبر یا ایمیل برای من ارسال کنید.تاپیک چرا عروس هلندی هام جفت نمی شوند را بادقت بخوانید ، روش دور آشنایی و شرایط محیطی پرنده و ... در امر جفت گیری موفق تأثیر دارند اگر باز هم موفق نشدید تماس تلفنی بگیرید تا وضعیت را دقیقتر بررسی نماییم .

موفق باشید



علی
ساعت20:37---8 تير 1393

سلام خسته نباشید
ممنون میشم بگی پای عروسم چشه؟
درضمن ممنون میشم بگی نره یا ماده؟
و اینکه بگی چیکار کنم پاهاش خوب بشه؟

http://8pic.ir/images/ptfnb58qhz7zj8qpnnwf.jpg

http://8pic.ir/images/dgpuo9ojo3vuthmq070b.jpg

http://8pic.ir/images/22h6irue198f41cj2u9z.jpg

مطلب اول :

در مورد عروس هلندی لوتینو ، حتی از نزدیک هم اساتید فن اشتباه می کنند ، چه برسد به این عکس که اصلا قابل تشخیص نیست ولی حدس بنده ، تأکید می کنم حدسم آن است که این پرنده نر است چنانچه آهنگ موزون می خواند نر و در غیر این صورت چنانچه جیغ های کوتاه و بدون آهنگ می کشد ، ماده است :

مطلب دوم و سوم :

اینجانب سعی می کنم در حوزه ای که تخصص ندارم اظهار نظر نکنم ولی وضعیت پرنده شما بگونه ای است که چنانچه نتوانستید به دامپزشک مراجعه کنید این اقدامات شاید بتواند پرنده تان را نجات دهد .

1-      توصیه اول بنده این است که به دامپزشک مراجعه نمایید زیرا در صورتی که تشخیصم درست باشد این پرنده در صورت عدم مداوا ، زنده نخواهد نماند .

2-      این پرنده را از سایر پرنده های موجود در خانه جدا نمایید .

3-      به نظر من این پرنده دچار بیماری شقاق پا ( التهاب پای پرنده بصورت عمومی ) است از جمله نشانه های این بیماری ورم و خونریزی قسمت مورد حمله بیماری است ، شقاق در قسمتهای مختلف بدن پرنده آثار مختلفی دارد ولی در مورد پا ، جای خون روی چوب نشیمن و خوب نشدن زخم و خروج خون و چرک از محل زخم و اندکی تب و  یک پا ایستادن و تعویض مکرر پا و خستگی و بیحالی پرنده ، پرنده شروع به وزن کم کردن نموده و اشتهای مناسبی ندارد و در انتها خدای نکرده مرگ پرنده را بدنبال دارد ، این موارد از جمله نشانه های این بیماری است  .

4-      از جمله علل ایجاد شقاق در بدن پرنده ، کثیفی و آلودگی محل نگهداری ، استحمام نکردن پرنده ، آلودگی چوب نشیمن پرنده ، عامل میکروبی و انگلی که ممکن است در اثر فضله خواری پرنده به وی منتقل شده باشد .

5-      در کنارغذای اصلی پرنده یعنی ارزن ، رژیم غذایی خنک با فیبر زیاد مثل کاهو برای تأمین اب مورد نیاز بدن پرنده و سبزی خرفه که طبعی خنک و شفابخش دارد و مصرف میوه مانند انجیردرکل  مواد غذایی که منجر به روان سازی مدفوع شود ، از دادن هرگونه دانه و غذ با طبع گرم مانند کافشه ، شاهدانه ، تخم آفتابگردان و ... خوداری نمایید .

6-      ابتدا پرنده را با دست به نحوی بگیرید که دو پای پرنده بین انگشتان وسط باشد ، پای پرنده را با آب  ولرم بشویید تا چرک و خون موجود شسته شود سپس مقداربسیار کمی بتادین با گوش پاک کن ، بر روی زخم های سرباز کرده بزنید و با مقداری دستمال کاغذی آنرا کاملا خشک نمایید  

7-      استفاده از پماد ویتامین a ، سر این پماد به علت دارا بودن حالت سرنگی وسیله خوبی برای تزریق میزان مختصری از این پماد می باشد . روزی 2 بار . این پماد هم به بهبود سریع زخم کمک میکند هم باعث چرب و نرم کردن این ناحیه میشود ، این پماد را به آهستگی روی قسمتهای آسیب دیده  به حالت ماساژ بمالید تا جذب گردد .

8-      استفاده از پماد  درموسن (  dermocen) نیز برای درمان شقاق پای پرندگان توصیه شده است .

9-       قفس پرنده را در محل نسبتا گرمتری 28 درجه سانتیگراد قرار دهید  .

10-  بصورت کامل کلیه اقلام داخل قفس را تمییز وبا آبی که درون آن مقداری سرکه ریخته اید ضد عفونی نمایید .

11-  آلودگیهایی که در قفس پرنده قرار دارد را بصورت  روزانه  تمییز نمایید .

12-   چوب نشیمن را برابر تاپیک مربوطه در سایتم  تهیه و در قفس قرار دهید و این چوب که پرنده روی آن قرار دارد را تعویض نمایید که حالت مناسب تری داشته باشد .

13-   استفاده از آنتی بیوتیک برای خشک کردن چرک زخم نیز برابر نظر دامپزشک باید موثر باشد .

14-  در انتها اگر موارد فوق موثر نبود من برای التهابات پای پرندگانم از  یک دارو بصورت تجربی استفاده نمودم که در بیشتر مواقع جواب داد تأکید می کنم تجربی است ( پماد هیدروکورتیزن انسانی که در تمامی داروخانه ها موجود است ) .

در انتها لطف کن اگر پرنده خوب شد به من زنگ بزن و بگو کدام راه حل جواب داد امیدوارم پرنده ات درمان و دلت شاد گردد .

 

 

 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: